JEJAK ULAMA (SIRI 1) SYAIKH SYU’AIB AL-ARNAUT MUHADDITH TERKENAL I

Syaikh Syuaib(1928-...) sudah menjangkau 81 tahun tetapi masih kelihatan sihat

Syaikh Syuaib(1928-...) sudah menjangkau 81 tahun tetapi masih kelihatan sihat

Biodata

Nama:Syu’aib bin Muharram al-Arnaut
Bapa: Berasal dari Albania dan berhijrah bersama keluarga ke Syria pada tahun 1926 kerana cintakan ilmu
Kelahiran: Dilahirkan pada tahun 1928

Syaikh Syu’aib al-Arnaut merupakan guru yang saya menadah ilmu dengannya sejak tahun pertama pengajian melalui salah seorang sahabat Arab sehinggalah saya tamat pengajian. Pada hari Jumaat malam Sabtu saya belajar dengannya kitab Subulussalam dan pada hari Sabtu malam Ahad saya belajar dengannya kitab al-Jami’ Li Ahkam al-Quran, pada masa itu beliau mengajar tafsir surah al-Baqarah.

Syaikh Syu’aib al-Arnaut menghabiskan masanya lebih dari empat puluh tahun berkhidmat dengan hadith dengan menyunting semula lebih dari manuskrip-manuskrip hadith dan sehingga lebih 200 jilid kitab dihasilkan. Beliau bukan sekadar menyunting tetapi turut mentakrijkan hadith-hadith dan menyatakan taraf hadith tersebut. Antara karya besar yang disunting oleh beliau ialah Siyar a’Lam al-Nubala lebih kurang 30 jilid, musnad Imam Ahmad 50 jilid, sohih Ibn Hibban Bi Sharh Ibn Libban 14 jilid dan lain-lain. Antara hasrat beliau ialah untuk menghasilkan ensklopedia hadith-hadith sohih dan hasan dan berharap generasi yang akan datang akan menghuraikan enskopedia tersebut semoga Allah mempermudahkan. Ini yang saya dengar dalam satu kuliyah yang saya hadiri.

Pernah satu hari saya berjumpa dengan beliau di Dar al-Bashir yang terletak di Abdali Amman dan bertanya apa yang kamu ingin beli… Saya menjawab pada masa itu: Saya tidak ada duit dan memang masa itu duit biasiswa dah habis… Dia pun berkata: Ambillah mana-mana buku dan apabila ada duit bayarlah…Saya pun mengambil kitab Sohih ibn Hibban yang disunting oleh beliau.

Walaupun tidak mempunyai ijazah M.A apatah lagi Ph.D, pensyarah-pensyarah hadith berjumpa dengan beliau dipejabatnya. Inilah kelebihan ilmu…

LIHAT SLIDE GAMBAR SYAIKH SYU’AIB DI YOU TUBE: http://www.youtube.com/watch?v=eRuZz-1yOxM

Semasa yang melayari internet saya bertemu dengan satu temubual yang dijalankan dalam laman al-Sunnah al-Nabawiyah dengan fadilah syaikh syuaib. Insya Allah saya akan terjemahkan sedikit demi sedikit:
Lihat teks asal di alamat berikut:
حوار مع فضيلة الشيخ شعيب الأرنؤوط
TEMUBUAL DENGAN FADILAH AL-SYAIKH SYUAIB AL-ARNAUTT
صاحب الفضيلة من خلال موقعنا شبكة السنة النبوية نود أن نلتقي معكم بطرح بعض الأسئلة.
Tuan yang mulia, melalui laman al-Sunnah al-Nabawiyah, kami ingin berjumpa dengan tuan dengan mengemukakan beberapa persoalan
– نود أن تعرف المتصفح للموقع عن سيرتكم الذاتية: المولد، والنشأة، وبداية طلبكم للعلم، وأبرز شيوخكم، ونتاجكم العلمي؟
Soalan 1: Kami ingin orang yang melayari laman ini berkenalan dengan riwayat hidup dari kelahiran, perkembangan, sejarah awal menuntut ilmu, guru-guru yang utama dan bahan-bahan ilmiah yang tuan guru hasilkan?
نشأت كما ينشأ بقية طلبة العلم، حبب إلي العلم، وأنا أعمل في التجارة، وكان يأتينا شيخ إلى محلنا في سوق ساروجا من أحياء دمشق القديمة حارة الشالة يأتينا بعد العصر، كان في ذاك العهد الناس بعد العصر يرتاحون ولا يعملون ولا يواصلون عملهم أبداً، فكان هذا الشيخ يأتي إلينا حسبة لوجه الله يقرئنا قواعد اللغة العربية، ويقرئنا إلى جانب ذلك شرح الكنز للشيخ عبد الحكيم الأفغاني رحمه الله، والحاشية، فقرأت عليه هذين الكتابين رحمة الله عليه.
Saya dibesarkan seperti penuntut ilmu yang lain, saya dikurniakan perasaan cinta kepada ilmu di samping menceburi bidang perniagaan. Syaikh(guru) datang ke kedai kami yang terletak di Suq(Pasar) Saruja yang merupakan penempatan lama di Damsyik selepas Asar. Pada masa itu orang ramai berehat selepas Asar dan mereka tidak bekerja. Guru datang kepada kami semata-mata mencari keredaan Allah swt dengan mengajar tatabahasa Arab di samping menerangkan Sharh al-Kanz yang dikarang oleh Syeikh Abdul Karim al-Alafghani Rahimahullah dan kitab al-Hashiah.
وأيضاً قرأت على الشيخ صالح فرفور عدة كتب: تفسير النسفي، شرح المنار في الأصول، وأيضاً صحيح مسلم ، وشرح كتاب البخاري للعيني رحمه الله عمدة القاري، وأيضاً قرأت عليه عدة أشياء، والبلاغة الواضحة، وشرح ابن عقيل ، وأيضاً قرأنا المنطق مثل المنطق الصوري الذي أصبح لا قيمة له في هذا العصر، ومن مشايخي أيضاً: الشيخ سليمان الغاوجي والد وهبي سليمان الغاوجي، هذا ومن الذين قرأت عليهم أيضاً النحو كما كانت على الطريقة العثمانية: يبدءون بالعوامل، والإظهار للبرجوي الشيخ البرجوي ثم الكافية لابن الحاجب وهي مشهورة ومتداولة عند المشارقة، وقرأت مراقي الفلاح وحاشية الطحطاوي عليه، وقرأت على والد الشيخ ناصر الألباني أيضاً كتاب في الفقه الحنفي لأبي الحسن القدوري، وهو كتاب معتمد عندهم من الكتب المعتبرة في مذهب أبي حنيفة ، وكذلك قرأت عليه بعض المسائل العلمية، بقيت عنده ثلاث سنوات رحمه الله وأنا أطارحه الأسئلة أنا أسأل وهو يجيب رحمة الله عليه، وحبب الله إلي العلم والحمد لله.
Saya belajar dengan
1)Syaikh Soleh Farfur beberapa kitab:
1. Tafsir al-Nasafiyy 2. Syarh al-Manar(Usul Fiqh), 3. Sohih Muslim, 4.Umdah al-Qariyy sharh sohih al-Bukhariyy oleh al-Ainiyy 5. al-Balaghah al-Wadihah 6. Sharh Ibn Aqil(Tatabahasa arab). 6. Mantiq al-Suriyy yang sekarang tidak ada nilai lagi
2) Syaikh Sulayman al-Ghawujiyy bapa kepada Wahbiyy Sulayman al-Ghawujiyy :
Belajar Nahu mengikut kaedah Uthmaniyah bermula dengan al-Awamil –
– Kitab al-izhar hasil tangan al-barjawiyy
– Kitab al-Kafiah karya Ibnu al-Hajib
-Kitab Maraqi al-Falah dan Hashiah al-Tahtawiyy

3)Bapa syaikh Nasir al-Albaniyy –kitab al-Fiqh al-Hanafiyy karangan Abu al-Hasan al-Qaduriyy salah satu rujukan penting dalam mazhab Abu Hanifah. Selain itu saya membaca dengannya beberapa persoalan ilmiah dan saya belajar dengannya selama tiga tahun, saya mengemukakan soalan dan beliau menjawab soalan
Dan Allah menanamkan perasaan cinta terhadap ilmu dan segala puji bagi Allah

بعدما درست بثمانية سنوات أُهّلت لأن أكون أستاذاً في معهد الفتح الإسلامي الذي يضم الآن عدداً كبيراً من الدارسين يتبعون المرحلة الثانوية، والمرحلة الجامعية، وأيضاً الماجستير، بعضهم إذا أراد أن يتمم الدكتوراه يذهب إلى مصر ويكملها، هذا المعهد أسس علي وعلى الشيخ أديب الكلاس، وبقينا سنتين نعلم الطلاب العلوم الإسلامية والعلوم العربية، وهكذا.
Selepas belajar selama 8 tahun saya diberi kepercayaan menjadi guru di Ma’had al-Fath al-Islamiyy(Pusat Pendidikan Islam al-Fath) yang menerima pelajar di peringkat menengah, universiti dan peringkat M.A dan mereka yang melanjutkan pengajian peringkat Ph.D akan pergi ke Mesir. Ma’had ini diasaskan oleh syaikh Adib al-Kala:s. Saya di sini selama dua tahun mengajar pendidikan Islam dan bahasa Arab…
ثم بعد ذلك نشأت ظروف حببت إلي دراسة السنة النبوية، فأقبلت عليها إقبالاً طيباً، بحيث أنه استوعبت في كتب المصطلح مثل: مقدمة ابن الصلاح ، وتوضيح الأفكار للصنعاني ، وشرح النخبة لابن حجر رحمهم الله، وبدأت وكنت دائماً وأبداً أدعو الله سبحانه وتعالى أن يجعلني في زمرة المحدثين، وشاء الله أن تستجاب دعوتي، ومضيت في هذا أربعين سنة إلى الآن وأنا أخرج الكتب، وأتعاطى علم الحديث، وقد صدر لي ما يزيد عن مائتين مجلد في هذا الباب.
Selepas itu timbul persekitaran yang menambah kecintaan saya untuk mengkaji sunnah nabawiyah dan saya mendalami sunnah dengan baik apabila saya menghayati kitab-kitab Mustalah hadith seperti Muqaddimah Ibn Solah, Tawdih al-Afkar oleh al-San’aniyy, Sharh al-Nukhbah oleh Ibn Hajar rahimahumullah, sejak itu saya sentiasa berdoa kepada Allah untuk memasukkan saya dikalangan ahli hadith dan dengan kehendak Allah doaku dimakbulkan, dan saya telah menghabiskan masa selama 40 tahun sehingga sekarang saya menyunting dan menghasilkan buku dan memberi sumbangan dalam ilmu hadith dan sehingga sekarang sudah lebih dari 200 jilid telah dihasilkan

1 responses to “JEJAK ULAMA (SIRI 1) SYAIKH SYU’AIB AL-ARNAUT MUHADDITH TERKENAL I

  1. bleh bgtau tokoh2 ulama’ d jordan juga???syukran…bi taufiq wa najjah,,barakallahu fiik..

Tinggalkan komen