MERINDUI BUMI SYAM(GURU-GURU HADITH)

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Saya mulakan dedikasi ini dengan mengajak pembaca mensedekahkan al-Fatihah buat guru saya al-Marhum Syaikh Ibrahim al-Aliyy…al-Fatihah..

Alhamdulillah sepanjang 4 tahun 8 bulan mengutip mutiara ilmu di bumi Jordan saya berkesempatan mempelajari hadith dan ulum hadith dengan beberapa guru. Saya tidak belajar secara formal ilmu hadith di kuliah shariah di universiti kerana saya mempelajari Bahasa Arab sepenuhnya di Kuliyah Adab tetapi syukur kerana sepanjang  berada di bumi Jordan saya sempat bertalaqqi dan menjadi mustami’(pendengar) di kuliah shariah. Antara guru-guru saya di kuliah shariah universiti of Jordan ialah:( Insha Allah dikesempatan yang lain saya akan menceritakan tentang guru saya ini satu persatu secara detail…

1. Dr.Id al-Sahib. Saya belajar dengannya Ulum al-Hadith dan kitab yang dibaca ialah kitab Dr.Nuruddin Itir berjudul Manhaj al-Naqd fi Ulum al-hadith

2.Dr.Yasir al-Shimaliyy. Saya belajar  Hadith 1 dengan dan membaca kitab Jami’ al-Ulum wa al-Hikam karya Ibn Rejab al-Hanbali dan Manahij al-Muhaddithin(Metodologi ahli hadith) yang ditulis oleh beliau sendiri.

Antara guru hadith saya ialah

al-'allamah al-muhadith syaikh syuaib al-Arnaut

3. Syaikh Syuaib al-Arnaut…salah seorang ulama hadith dan penyunting yang terkenal…berkecimpung dalam bidang hadith lebih dari empat puluh tahun…saya sendiri tak ingat bagaimana saya boleh menghadiri kelas Syaikh Suaib…kalau tak silap saya  di bawa oleh salah seorang dari keluarga tuan punyai maktabah Muassasah al-Risalah…harap2 Allah ingatkan saya orang tersebut kerana jasanya sangat besar bagi saya…kuliyah beliau diadakan di salah sebuah rumah di kawasan Syimsyani…Kali pertama saya datang dengan Ustaz Abdullah Din dan selepas itu beliau tidak dapat datang , mungkin ada keuzuran..selepas itu bilangan yang menghadiri kuliyah syaikh Syuaib bertambah…kemudian group ustaz Zamri NTV9 datang…ustaz Shahrul Nizam…Abid, Fakhzan…mereka ini sahabat2 group talaqqi di Amman…alangkah baik sekiranya zaman ini boleh berulang…kemanisan bertalaqqi tetapi peluang untuk belajar hanya sekali…Dengan syaikh syuaib saya belajar kitab Subulussalam, bermula dengan kitab bersuci dan atas cadangan Dr.Zuhayr yang menjadi pembaca kitab kepada syaikh beliau membaca kitab jual beli…Syaikh Syuaib seorang yang tidak putus ideanya…selepas itu pelajar Malaysia di  al-Bayt menjemput beliau menyampaikan ceramah tentang pengalaman beliau dalam bidang hadith…saya tidak hadir dalam majlis ini tetapi ustaz Sufiyan negeri Sembilan memberikan saya salinan tape…satu pengalaman seorang manusia yang menghabiskan hidupnya dengan hadith…pengalaman yang sangat berharga…saya sangat menyayangi Syaikh Syuaib kerana lebih 40 tahun beliau hidup dengan hadith nabi saw…

Satu masa kelas syaikh Syuaib sangat meriah kerana dihadiri oleh sahabat-sahabat dari universiti al-Bayt…jarak antara Mafraq ke Amman lebih 70 KM…kerana cintakan ilmu mereka sanggup menyewa coaster semata-mata untuk mendapatkan ilmu…antara yang hadir ustaz Aizam Masud, Ustaz Harmi dan lain-lain…

Merindui Syaikh Syuaib

Setelah 8 tahun meninggalkan Jordan, semasa datang ke Jordan pada tahun 2008 bersama keluarga tersayang, ibu, ummu awatif, ummu Nusaibah dan Maryam saya ke Dar al-Bashir untuk mendapatkan maklumat tentang Syaikh Syuaib, katanya pejabat beliau dekat dengn masjid Fadal Abbas di Jabal Husayn… saya mengambil teksi dan turun di masjid Fadal Abbas dan mencari-cari pejabat syaikh Syuaib seperti yang digambarkan kepada saya…tetapi takdir Allah saya tidak berjumpa…oleh kerana saya ada temujanji berikutnya di Masjid Sayyidah Aishah untuk bertemu dengan Dr.Muhammad Said Hawwa, saya akhirnya menahan teksi menuju ke kawasan Abdoon… saya ke Syimsyani pada hari Sabtu malam Ahad yang menjadi kebiasaan kuliah syaikh Syuaib tetapi saya tidak jumpa rumah yang menjadi kunjungan setiap minggu…Akhirnya pada tahun 2008 saya meninggalkan Jordan dengan perasaan sedih kerana tidak dapat bertemu dengan syaikh syuaib

Alhamdulillah pada tahun 2009, sekali lagi saya berpeluang ke Jordan. Kali ini bersama tuan Hj Fawzi Haw dan ustaz Sufian Said…kali ini saya berada lebih lama di Jordan…sekali lagi saya ke Dar al-Bashir dan saya mendapat nombor telefon dari salah seorang staf Dar al-Bashir…katanya jangan beritahu syaikh tentang anta dapat nombor ini dari saya…selepas itu saya menelefon syaikh dan alhamdulillah syaikh mengangkatnya…oleh kerana pada hari tersebut saya dan hj fawzi berangkat ke Syria saya membuat temujanji dengan beliau pada hari Selasa untuk bertemu di pejabatnya…

Sekembali dari Syria, kami sampai di Amman tengah malam dan alhamdulillah sebelah malam saya sempat menghadiri kuliyah Dr Fadal Abbas…keesokan pagi saya bersama Ustaz Pian dan Hj Fawzi ke Abdali seterusnya ke Jabal Husain untuk mencari syaikh Syuaib sekali lagi…saya cuba menelefon syaikh Syuaib tetapi telefonnya ditutup…Hari ini Jordan cuti sempena hari kemerdekaan…saya cuba mencari pejabat penyuntingan Muassasah al-Risalah( Maktab Tahqiq Muassasah al-Risalah)…pada awalnya kami tidak berjumpa sehingga kami hampir-hampir ingin pulang ke tempat penginapan…Akhirnya kami bertemu dengan rumah yang menjadi pejabat penyuntingan dengan bantuan seorang Arab…

Assalamualaikum…kami mengetuk pintu…Ini maktab tahqiq Muasssasah al-Risalah? Ya ..syaikh syuaib ada?..Maaf syaikh Syuaib tiada hari ini…hari ini cuti…alhamdulillah dapat kami berkenalan dengan Syaikh Adil Mursyid salah seorang penuntut lama syaikh syuaib. Lebih 18 tahun dia bersama syaikh Syuaib dalam kerja-kerja penyuntingan…Kami seterusnya di bawa masuk ke pejabat…melalui syaikh Adil kami mendapat nombor telefon rumah syaikh Syuaib…

Saya  seterusnya menelefon rumah syaikh Syuaib…telefon diangkat oleh anak perempuannya…Maaf syaikh tak ada..dia keluar…akhirnya kami putuskan untuk ke balad Amman(pusat bandar) untuk membeli beberapa buah tangan untuk di bawa pulang…dengan persoalan adakah dapat bertemu dengan syaikh atau tidak?

Selepas zohor, tuan Hj Fawzi pulang ke apartment yang disewa di hadapan universiti…saya dan ustaz Pian pulang ke Suweileh…sesampai di Suweileh saya mendapati dompet saya tercicir…mungkin tertinggal di dalam teksi yang saya naiki atau dibalad  Amman…saya cuba menelefon Hj Fawzi kalau-kalau ianya tertinggal termasuk dalam salah satu beg  plastik…setelah diperiksa tidak ada…harapan untuk berjumpa adalah tipis kerana esok kami akan bertolak pulang ke Malaysia…akhirnya saya ke Masjid Awwabin dan selepas solat Asar saya menjadi tamu ke Syaikh Dr Muadh Said Hawwa…saya mengadu masalah kepadanya … beliau mengajar kepada saya satu ilmu. Perbanyakkan baca surah al-Duha dan baca doa ini…

اللَّهُمَّ كَمَا رَدَدْتَ يُوسُفَ عَلَى أَبِيهِ رُدَّ عَلَيَّ ضَالَّتي

Allahumma kama radadta Yusufa ‘Ala Abihi Rudda ‘Alayya Dhallatiyy

Ya Allah sebagaimana Engkau kembalikan Yusuf, Engkau kembalikan harta kami yang hilang.

(Keesokannya saya pulang ke Malaysia dengan dompet saya tidak ditemui…alhamdulillah tidak berapa lama selepas itu saya mendapat panggilan dari Ustaz Ishraq UMS…Arab yang pegang dompet anta email kat ana..Alhamdulillah akhirnya ana dapat dompet tersebut dari orang sekampung ana yang belajar perubatan di JUST yang pulang sempena Aidil Fitri…semua yang ada dalam dompet tersebut tidak diusik walaupun sedikit…jujurnya orang Arab ini..namanya Mohd Syadi Kabatilo…rupa-rupanya dompet saya tercicir semasa membeli buah tin…)

Setelah mendengar beberapa nasihat dan tawjihat dari syaikh Murabbi Dr. Muadh Hawwa saya sekali lagi menelefon syaikh Syuaib..alhamdulillah beliau mengangkatnya…sila datang ke rumah selepas maghrib berhampiran Jami Zaki al-Dandasyi…saya terus ke apartment Hj Fawzi dan mengajak beliau ke rumah Syaikh Syuaib…kami menunggu ustaz Sufiyan tetapi beliau tidak sampai…kami meneruskan perjalanan terlebih dahulu kerana banyak jalan ditutup pada petang itu kerana rakyat Jordan menyambut raja mereka…puas juga berunding dengan pemandu teksi kerana ramai pemandu yang tidak mahu pergi kerana jalan sibuk dan banyak jalan di tutup…Akhirnya setelah melalui jalan yang tidak biasa dilalui dan dengan perjalanan lebih setengah jam ditambah hendak mencari masjid kerana pemandu teksi pun tak tahu juga, masjid di kawasan duwar madinah, perjalanan biasa hanyalah 5 -10 minit…alhamdulillah sebelum maghrib kami sampai di masjid tersebut..bila sampai di sini baru saya teringat 8 tahun yang lalu saya pernah sampai di sini ketika menemubual Ustaz Abdullah Tantawi tentang syaikh Said Hawwa… 

Apa yang saya perhatikan di masjid ini, jemaah-jemaahnya melimpah sampai keluar , hampir seperti solat  Jumaat..alhamdulillaj ini satu perkembangan positif yang saya lihat di Jordan…

Usai solat maghrib saya bertanya kepada salah seorang jemaah…Anda kenal syaikh Syuaib…alhamdulillah saya mengenalinya…anda tahu di mana rumahnya? Ya saya tahu…boleh tolong tunjukkan rumahnya…alhamdulillah dengan pertolongan akhirnya kami sampai ke rumah syaikh…

Di rumah kami disambut dan dilayan dengan baik…kami diajak oleh syaikh untuk makan malam bersama…hidangan disediakan oleh anak syaikh…isterinya telah meninggal dunia…syaikh berseloroh kalau saya kahwin dengan orang Malaysia ok tak?…Antara perbincangan kami adalah berkaitan kelas talaqqi yang disampaikan oleh beliau…sekarang ada tiga kelas seminggu, Jumaat malam Sabtu di Syimsyani, Ahad malam Isnin Kitab Sohih al-Bukhari dan malam selasa kelas khusus untuk golongan profesional…Beliau bertanya juga: Adakah kitab-kitab suntingan saya sampai ke Malaysia?…Diakhir pertemuan dia menghadiahkan kami 2CD kitab Musnad Imam Ahmad dan Siyar A’lam al-Nubala’ suntingan beliau dan pasukan penyunting Muassasah al-Risalah dalam bentuk PDF dan dia memberi kebenaran untuk menyebarkan…Sesiapa yang ingin mendapatkan copynya bolehlah berhubung dengan saya

4.Dr Anas Sobri…semasa kami belajar dengannya beliau sedang melanjutkan M.A dalam bidang hadith di Universiti of Jordan..Saya, ustaz Shahrul Nizam dan beberapa pelajar yang lain membaca sukatan Ulum al-Hadith bagi Jamiah al-Quds al-Maftuhah( Open University) dan alhamdulillah kami selesai membaca buku ini dari kulit ke kulit…kalau tak silap kami baca buku ini selepas Isyak hari Selasa…

5. Syaikh Abu Huzaifah…merupakan lepasan kuliyah hadith Universiti Islam Madinah al-Munawwarah, berasal dari Syria…saya mengenali Syaikh Abu Huzaifah melalui ustaz Abdullah Din…kami membaca dengan beliau hadith sohih Muslim setiap pagi selepas solat subuh…Alhamdulillah dapat istiqamah setahun dan lepas tu terhenti…antara yang sama-sama belajar ialah Dr.Azhar Yaakub dan sesekali ustaz…

6.Dr.Hammam Said merupakan pakar dalam ilmu ilal hadith…satu ilmu yang mendalam dalam ilmu hadith dan memerlukan kepada kefahaman…beliau juga sekarang merupakan Muraqib al-Am al-Ikhwan al-Muslimun di Jordan…saya belajar dengannya sohih al-Bukhari dan kitab berkaitan ilal hadith yang merupakan tesis Ph.D beliau…Kitab sohih al-Bukhari dibaca oleh beliau di masjid Abdul Rahman bin Auf berselang-seli dengan kelas tafsir selepas solat subuh…semasa saya mula menjejakkan kaki di Suweileh dr.Hammam sudah pun membaca kitab ini…beliau terus membaca dan terhenti  sekitar tahun 1997@1998. Kitab Ilal al-hadith merupakan kelas khusus yang diadakan di rumah beliau.

7. Dr.Muhammad Said Hawwa…Saya mengikuti kelas ini melalui seorang sahabat yang bernama Ihab..Pada peringkat awal kami membaca kitab ulum al-Hadith sebelum maghrib dan selepas maghrib kami membaca kitab sohih al-Bukhariyy…Dr.Muhammad menulis tesis PhDnya tentang metodologi imam al-Bukhari dalam al-Jarh wa al-Ta’dil…saya sempat menghadiri kelas ulum al-hadith beberapa kali sahaja…yang saya dapat belajar secara berterusan dari saya mula mengenali Dr Muhammad sehinggalan saya pulang ke Malaysia pada Mei 2000…

8. al-Marhum syaikh Ibrahim al-Aliyy…Saya belajar dengannya kitab Sohih al-Bukhariyy dan kitab Sohih Sirah Nabawiyah yang disusun oleh beliau sendiri…

9.Dr.Solah al-Khalidiyy…beliau merupakan pentafsir terkenal di Jordan…Saya belajar dengannya dua kitab iaitu al-Jami’ Bayna al-Sahihayn iaitu hadith-hadith yang disepakati oleh al-Bukhari dan Muslim dan pada bulan ramadan, 3o minit sebelum berbuka saya belajar dengannya kitab Sohih Sirah Nabawiyah. Kami juga pernah belajar Sohih Muslim di teratak kami Dar al-Fikr selepas Asar hari Jumaat

Tinggalkan Jawapan

