JEJAK PENDAKWAH SABAH

Alhamdulillah semester ini saya diberi amanah mengajar subjek PERSEDIAAN DIRI PENDAKWAH di kelas Diploma Pengajian Islam Pasca Siswazah, Universiti Malaysia Sabah.

Beberapa tahun lalu (Disember 2006 kalau tak silap)saya sempat mengikuti program yang diatur oleh Cikgu Jamil dan Abu Nuha, dan turut serta Ustaz Abdullah Din masa ni dia masih menjadi Imam di Masjid Negeri bertemu dengan beberapa tokoh yang berpengalaman dalam dakwah di negeri Sabah seperti Tuan Hj.Ismail Abbas, Ustaz Muchlis Hj.Kassim, Ustaz Abu Hurairah, Datuk Mokhtar Rafuq, al-Marhum Datuk Sahari, Ustaz Datuk Ahmad Othman dan Ustaz Iyen. Idea ini ditimbulkan oleh Abu Nuha selepas kewafatan Tuan Hj. Omar Siddiq yang meninggal dunia pada bulan Ramadan, seorang tokoh yang hebat di negeri Sabah, jenazah dimandikan oleh Ustaz Muchlis dan dihadiri oleh para ulama dan para pendakwah dan turut disembahyangkan oleh 2 TYT Tun Sakaran dan Tun Ahmad Shah. Sekiranya tokoh-tokoh sepertinya tidak dicatat sejarah mereka tentu menjadi satu kerugian. Saya sempat dalam pertemuan dengan al-Marhum Datuk Sahari dan Datuk Ahmad Othman, walaupun dua orang sahaja yang saya temui, banyak sekali pengalaman dakwah yang dapat dikutip dari dua tokoh ini.

Semasa kuliyah dengan Tuan Hj.Ayub saya berbisik dengan cikgu Jamil untuk meneruskan usaha ini dengan memberi tugasan kepada pelajar-pelajar DPI di UMS supaya sejarah tokoh-tokoh ini dapat didokumentasikan. Cikgu Jamil memberi reaksi positif, di harap usaha yang sedikit ini akan berjaya…Amin

Semalam 15 Rabiulawwal/11 Mac (kumpulan pertama yang diketuai oleh Abu Aslam telah mengadakan temubual dengan Datuk Ismail Abbas bekas mufti Sabah, seorang yang alim dan tawaduk, apabila pelajar-pelajar saya meminta untuk mengambil gambar, beliau menolaknya…saya orang tua … ambillah gambar guru kamu…dia orang muda demikian ujar Abu Aslam dalam perbualan telefon. Saya sendiri memang berharap untuk turut serta dalam pertemuan tersebut tetapi bertembung dengan mesyuarat di Tang Dynasti tambahan pula kesihatan saya tidak mengizinkan. Sesiapa yang berminat untuk turut serta ke destinasi seterusnya bolehlah berhubung dengan saya ditalian 013-8687704- Ustaz Norazamudin. 16 Rabiulawwal 1430H/11 Mac 2009-6pm

Tinggalkan Jawapan

