Nostalgia: PERJALANAN MENJADI TETAMU DATARAN SYAM(2)

SMKA TAHAP PERMULAAN KE JORDAN

Selepas UPSR…terima kasih kepada guru-guru yang mengajar di sekolah rendah dan secara khususnya kepada Cikgu Tahir yang mengajar subjek Bahasa Melayu dan Matematik…saya tidak ada apa-apa maklumat tentang beliau kerana selepas UPSR beliau berpindah ke Perak…harap satu masa saya dapat bertemu dengan beliau… dan Sir Saleh yang mengajar Bahasa Inggeris…Alhamdulillah dengan Cikgu Salleh saya sentiasa berhubung dengannya dari semasa ke semasa…kalau hadir ke kuliah Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man setiap malam selasa, Insha Allah berjumpa dengannya….Saya masih ingat masa tu kalau tak hafaz perkataan Bahasa Inggeris kena berdiri atau rotan…hasilnya dapat A…tapi bila masuk sekolah menengah prestasi Bahasa Inggeris semakin lemah….

Selepas UPSR saya menghadiri temuduga untuk masuk sekolah agama kerajaan negeri…Sekolah Menengah Agama Jengka Pusat…sekarang dah bertukar nama Ma’had al-Diniyy Sultan Ahmad Shah…saya memulakan pengajian menengah di sini dan sempat belajar di sini sekitar dua minggu…Pada masa yang sama saya juga memohon Asrama Felda…Saya mendapat tawaran ke sini tetapi Allah tidak menggerakkan hati untuk ke sana…

Saya ada memohon ke SMKA TAHAP tetapi saya tidak termasuk dalam senarai awal…Arwah bapa cuba memohon bantuan dari Ustaz Zul yang bertugas di  Jabatan Pelajaran Pahang dan selepas dua minggu saya mendapat tawaran ke SMKA TAHAP…

Dua kakak saya yang belajar di sekolah agama kerajaan negeri memberi pandangan kepada saya untuk meneruskan pengajian di sekolah agama kerajaan negeri dengan alasan belajar di sekolah agama dapat dua sijil dan boleh menyambung pengajian di timur tengah(Mesir)…tetapi Allah menggerakkan hati saya untuk memilih SMKA TAHAP…

Alhamdulillah saya menjejakkan kaki di SMKA TAHAP dengan hati yang sayu kerana inilah kali pertama saya meninggalkan keluarga…Rupa-rupanya selepas itu saya selalu jauh dari keluarga…Terlalu banyak kenangan manis dan pahit di SMKA TAHAP yang saya tidak dapat nukilkan di ruangan ini…

Di tingkatan 1, saya ditempatkan di kelas 1 Ibnu Sina…Minat saya terhadap bahasa Arab adalah di tingkatan 2 Ibnu Sina semasa belajar dengan Ustazah Halizan Daud kakak kepada ustaz Zuridan yang sekarang merupakan pensyarah di Universiti Malaysia Pahang…saya tertarik dengan cara pengajaran Ustazah Halizan yang baru tamat di UKM…hasilnya penguasaan bahasa Arab saya meningkat di samping subjek-subjek yang lain…

Pada tahun 1992 saya mengambil SRP. Tahun ini merupakan tahun terakhir SRP dan mulai 1993 PMR diperkenalkan. Di tingkatan 4  Ibnu Khaldun & 5 Ibnu Khaldun saya belajar Bahasa Arab Komunikasi dengan Ustaz Nik Adnan dan Bahasa Arab Tinggi dengan Ustazah Norana.

Ditingkatan 4, SMKA TAHAP didatangi oleh Tuan Haji Zohdi(haji muda) yang sebelum ini belajar di SMA al-Ihsan, Kuantan dan dengan beliau saya belajar ilmu pidato…Dengan kelebihan beliau kami berempat dapat ke Kuching, Sarawak menyertai pertandingan forum perdana… Pada tahun ini Haji Zohdi dilantik sebagai ketua umum dan saya sebagai setiausahanya…

Semasa tingkatan 5, Hj. Zohdi memberitahu dia ada memohon untuk ke Jordan dengan Yayasan Pahang…ini serba sedikit memberi inspirasi untuk saya belajar di Jordan…pada tahun ini kami berforum tanpa adanya Hj.Zohdi kami hanya sampai ke peringkat negeri…

Alhamdulillah setelah mendapat keputusan SPM saya memohon biasiswa ke Jordan dan yang hadir temuduga dari SMKA TAHAP ialah saya dan ustaz Khairul Amin  di samping beberapa calon lain dari seluruh negeri Pahang…Salah seorang penemuduga ialah ustaz Shaari Yatim dari Sektor Pendidikan Islam yang memang sudah saya kenali sebelum ini kerana dua kali beliau mengiringi saya ke pertandingan syarahan Bahasa Arab sempena sambutan Maal Hijrah…dari yang hadir itu dua orang dari negeri Pahang terpilih iaitu saya dan Ustaz Khairul Amin,,,

Tinggalkan Jawapan

