19 Ramadan@ 19 Ogos 2011

19 Ogos mungkin bagi sesetengah orang adalah hari bermakna dalam hidupnya kerana tersebut merupakan hari kelahirannya…Selamat hari lahir semoga panjang umur itulah ungkapan yang diucapkan kepada mereka…mungkin juga tarikh 19 Ogos merupakan tarikh bermakna kerana tarikh tersebut merupakan ulang tahun perkahwinan mereka@ ada sesuatu yang cukup bermakna dalam kehidupan mereka. Bagi saya tarikh 19 ramadan@19 Ogos 2011 merupakan tarikh yang meninggalkan 1001 kenangan manis bagi saya. Pada tarikh ini saya dapat melihat dari dekat dengan orang-orang penting Negara semasa berbuka puasa di Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin. Saya solat satu saf dengan perdana menteri dan menteri-menteri kabinet tetapi bagi saya berbuka puasa di hadapan Ka’bah berhampiran dengan imam besar masjidil haram jauh lebih bermakna…saya cuba membayangkan perbandingan berbuka dengan imam besar masjidil haram dengan orang nombor satu negara…saya bersama dengan sahabat saya saya berbuka dengan beberapa biji kurma dan sebotol air mineral bersama orang-orang awam yang lain manakala VVIP dan tetamu khas berbuka dimeja yang istimewa…sedangkan imam besar masjidil haram berbuka dengan kurma dengan sedikit juadah yang sederhan di hadapan multazam bersama jutaan umat Islam…dua keadaan yang cukup berbeza…

Pada tarikh ini juga saya dibawa oleh sahabat saya untuk turut hadir ke liqa’ ilmi yang disertai oleh tokoh-tokoh pendakwah muda yang terkenal…pertemuan ini diadakan di pejabat Telaga Biru. saya dapat bertemu dengan sahabat lama saya Ustaz Zamri Zainuldin(ustaz Zamri NTV9), juga Dr.Zaharuddin Abdul Rahman, Dr. Zahazan, Dr. Mazli Malek Ustaz Husni, Dr.Abdul Basit, Ustaz Hasrizal dan lain-lain yang banyak memberi pengisian dalam radio IKIM…satu pertemuan yang cukup bermakna bagi saya, pertemuan di bulan yang mulia dan tarikhnya 19 Ramadan…

Pada tarikh ini juga saya bertemu dengan penyelia saya Dr.Mohd Zaki bin Abdul Rahman untuk membuat semakan terakhir tesis saya ditulis lebih kurang tiga tahun ( secara officalnya) saya mendaftar di UM pada hari Jumaat 15 Ogos 2008. Sebenarnya hasrat saya dan rancangan awal untuk menulis bermula sejak tahun 2007 apabila saya merasa jemu berada di sekolah dan saya memikirkan untuk membuat sesuatu yang membolehkan saya meninggalkan sekolah pada satu masa yang akan datang. Sedikit demi sedikit saya tulis dan pada penghujung 2007 saya menulis proposal lebih kurang 1 bulan dan menghantar permohonan ke UM dengan tajuk asal berkaitan I’jaz al-Quran dalam penggunaan perkataan dan kajian adalah berkaitan surah al-Kahf. Pada masa itu saya tidak pasti adakah permohonan saya diterima atau tidak disebabkan pada peringkat sarjana dahulu saya menulis dalam bidang yang lain. Masa terus berlalu sehinggalah selepas pilihanraya umum 2008 saya menerima sepucuk surat tawaran untuk menyambung Ph.D dalam bidang balaghah bahasa Arab. Alhamdulillah lebih kurang tiga tahun selepas saya mendaftar sebagai pelajar pada hari Jumaat, pada hari ini juga hari Jumaat 19 Ogos 2011@19 Ramadan saya mendapat lampu hijau dari penyelia saya untuk menghantar tesis saya dengan sedikit pembetulan di bahagian abstrak…Selepas Jumaat saya membuat beberapa pembetulan dan selesai menulis. Alhamdulillah segala pujian untuknya jua…Semoga Allah mempermudahkan hamba-Nya semas VIVA nanti…Amin

Tinggalkan Jawapan

