Menangisi Pemergian Ramadan dan mensyukuri nikmat idul fitri

 

 

SALAM IDUL FITRI , MAAF ZAHIR DAN BATIN , SEMOGA ALLAH SWT MENERIMA SEGALA AMALAN YANG DILAKUKAN

DARI ABU AWATIF  DAN KELUARGA 2 SYAWAL 1423H

Alhamdulilah segala puji dengan pujian yang banyak kehadrat-nya kerana memberi kekuatan kepada kita untuk menghidupkan Ramadan dengan puasa di siang hari dan qiyam(mendirikan) amalan-amalan  di malam hari bermula dengan memberi makan kepada orang yang berbuka puasa, solat maghrib dan isyak  berjemaah diikuti sunat terawih 8@20 rakaat dan diakhiri dengan witir semoga amalan yang dilakukan semata-mata  kerana Allah Berjaya mengaut keampunan dari  Allah swt.

“ Sesiapa yang menghidupkan malam bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan menghrapakan balasan dari Allah diampunkan dosanya telah lalu.”

Pujian untuk Allah  swt  kerana dengan bantuan-Nya juga hamba-hamba-Nya dapat melipat gandakan amalan pada malam yang terbaik dalam satu tahun yang dinamakan dengan malam al-Qadar. Antara saat paling manis bagi seorang hamba ialah disaat mengabdikan dirinya kepada Allah s.w.t  Pada sepuluh malam terakhir dan khususnya pada malam-malam ganjil semoga semuanya dikurniakan keberkatan  malam al-Qadar  berdasarkan usaha  dan kesungguhan mencari malam tersebut dengan memanfaatkan setiap saat yang dikurniakan oleh Allah swt. Ianya hanyalah dalam masa yang sangat singkat yang berlaku pada sepuluh malam terakhir yang hanya meliputi 0.01% daripada jumlah jam dalam setahun. Bagi mereka yang menggunakan saat yang sedikit ini beruntunglah kerana sesiapa yang menghidupkan mendapat ganjaran pahala lebih baik dari seribu bulan. Menurut  Dr. Zulkifli al-Bakri dalam diskusi ilmu di radio IKIM  pada petang Jumaat semasa membincangkan berhubung malam al-Qadar, Allah swt tidak membandingkan 1  malam dengan bilangan malam 1000 bulan x 360 malam=360000 sebaliknya dengan 1000 bulan untuk mudah disebut…Rahmat Allah yang tidak dihargai oleh ramai orang… dengan menggunakan  sebaik-baiknya masa 0.01% dari bilangan jam dalam satu tahun Allah membalasnya bukan dengan 360000 hari bukannya 360000 malam!!!! Bayangkan bekerja lebih kurang 11 Jam upahnya  RM360000!!!Beruntunglah mereka yang menghidupkan sepuluh malam yang terakhir dari bulan Ramadan dan sesiapa yang mengecapi nikmat mencari lailatul qadr sebagaimana yang digalakkan oleh rasul saw dan dipraktikkan sendiri oleh rasul saw pasti akan mencarinya pada Ramadan yang akan datang.

Sabda rasul saw: “ Carilah lailatul qadar pada sepuluh malam yang terakhir daripada bulan Ramadan”

Dan Aisyah menjelaskan: “ Rasulullah saw sangat bersungguh-sungguh beribadat pada bulan Ramadan  tidak seperti pada bulan-bulan yang lain, dan pada sepuluh malam terakhir  dari bulan Ramadan baginda bersungguh-sungguh dalam beribdat tidak seperti malam-malam yang lain. HR Imam Muslim

 

Masa terus berlalu, sempatkah kita bertemu dengan Ramadan yang akan datang? Menangiskah kita kerana meninggalkan Ramadan? Malam satu syawal sudah berlalu, di kampung bonda Imam menghidupkan  malam idul fitri dengan solat tasbih, jemaahnya masih lagi empat saf sama dengan malam-malam Ramadan yang lain. Malam dua syawal safnya telah berkurang kepada 1 1/8 saf!!!!Ya Allah bantulah kami untuk meneruskan amalan soleh pada hari-hari seterusnya…Semoga kita keluar dari bulan Ramadan sebagai hamba yang mendapat keampunannya, hamba-Nya yang dibebaskan dari api neraka dan hamba-Nya yang bertaqwa kepada Allah (swt).

 

Sedih apabila media-media menunjukkan contoh-contoh yang tidak baik yang merupakan satu bentuk kufur nikmat…banyak sekali pahala Ramadan dihapuskan pada hari raya sebagaimana yang ditulis dalam satui artikel dalam majalah solusi edisi khas ramadan dan syawal

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s