Antara ganjaran Allah swt dengan ganjaran manusia

Apabila kerajaan mengumumkan bonus ½ bulan atau sebulan gaji, ramai kakitangan kerajaan yang akan gembira. Saya mendengar kakitangan bank rakyat diberi bonus sehingga lima bulan gaji demikian juga kakitangan Petronas juga diberi bonus yang besar. Pada musim perayaan peneroka FELDA diberi bonus hari raya RM400…Bagi kakitangan kerajaan gaji dibayar berdasarkan kelayakan akademik. Bagi yang berijazah dengan gred 41 gaji permulaan 2K+++, yang memiliki sijil M.A jika menjadi pensyarah di university dengan gred 45 gaji permulaaan 3K+++,yang mempunyai sijil PH.D dengan gred 51/52 gaji pokok lebih kurang 5K.. Pakar perubatan diberi gred 54 yang menawarkan penerbangan dengan flight kelas perniagaan untuk diri sendiri, CEO sebuah syarikat besar dibayar puluhan ribu…Pemenang pertama anugerah simpanan dalam akaun al-Awfar Bank Islam mendapat hadiah 100K…Ini ganjaran-ganjaran yang ditawarkan oleh manusia…Adakalanya kerana ingin ganjaran duniawi manusia terperangkap…Ramai yang merengkok di penjara kerana membawa dadah ke luar negara setelah diberi tawaran yang mewah…Saya sendiri pernah menerima SMS yang tersilap dari bank Islam yang menulis baki akaun anda dengan angka berbillion kemudian menerima SMS memohon maaf…Saya pun bercakap dengan rakan2..kalau dapat duit banyak ni nak buat apa….Baru terima SMS seperti ini sudah rasa senang hati…tetapi ramai yang lupa pada ganjaran besar yang diberi Allah swt kepada hamba-Nya seawal kita bangun tidur.  PERHATIKAN GANJARAN YANG ALLAH SWT TAWARKAN KEPADA KITA

IBADAT GANJARAN DALIL
PUASA 6 HARI DARI BULAN SYAWAL GANJARAN PAHALA BERPUASA SETAHUN Dari Abu Ayyub r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:”Barangsiapa berpuasa dalam bulan Ramadhan kemudian mengikutinya dengan enam hari dari bulan Syawwal, maka ia adalah seperti berpuasa setahun penuh.”* (Riwayat Muslim)

 

MENYEMPURNAKAN WUDUK DAN MEMBACA  أَشْهَدُ أنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله ، وَأَشْهَد أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُSELESAI BERWUDUK DIBUKA LAPAN PINTU SYURGA DAN BOLEH MEMASUKI DARI MANA-MANA PINTU Dari Umar bin al-Khaththab r.a. dari Nabi s.a.w.,sabdanya: “Tiada seorangpun dari engkau semua yang berwudhu’ lalu ia menyampaikan yakni menyempurnakan wudhu’nya, kemudian mengucapkan: Asyhadu alla ilaha illallah wahdahu la syarika lah, wa asyhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluh, melainkan di-bukakanlah untuknya pintu syurga yang delapan buah banyaknya. la diperbolehkan masuk dari pintu manapun juga yang dikehendaki olehnya.” (Riwayat Muslim)
SOLAT SUNAT SUBUH 2 RAKAAT LEBIH BAIK DARI DUNIA DAN ISINYA Dari  Aisyah  radhiallahu   ‘anha  pula  dari   Nabi  s.a.w., sabdanya: “Dua rakaat sunnah fajar – yakni sebelum Subuh – adalah lebih baik nilainya daripada dunia dan apa saja yang ada di dalamnya ini -yakni dunia dan seisinya.” (Riwayat Muslim)
SOLAT SUBUH DAN ASAR SYURGA Dari   Abu    Musa   r.a.   bahwasanya   Rasulullah    s.a.w.bersabda:

“Barangsiapa yang bersembahyang shalat bardain – yakni shalat Subuh dan salat Asar, maka ia akan masuk syurga.” (Muttafaq ‘alaih)

 

BERZIKIR SELEPAS SUBUH SEHINGGA TERBIT MATAHARI IBADAT HAJI DAN UMRAH Diriwayatkan daripada Anas R.anhu katanya: Sesiapa yang solat subuh secara berjemaah, kemudian dia duduk mengingati Allah sehingga terbit matahari, kemudian dia mengerjakan solat sebanyak dua rakaat, dia akan mendapat pahala seperti pahala haji dan  umrah, sempurna. Sempurna. sempurna . 
SOLAT BERJEMAAH 27 KALI GANDA DARI SOLAT BERSENDIRIAN Dari    Ibnu    Umar   radhiallahu   ‘anhuma   bahwasanya kasulullah s.a.w. bersabda: “Shalat jamaah adalah lebih utama dari shalat fadz – yakni sendirian -dengan kelebihan duapuluh tujuh derajat.” (Muttafaq ‘alaih) 
SOLAT ISYAK DAN SUBUH BERJEMAAH SOLAT ISYAK-PAHALA MENGHIDUPKAN SEPARUH MALAMSOLAT SUBUH-PAHALA MENGHIDUPAKAN SEPENUH MALAM Dari Usman r.a., katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:”Barangsiapa yang mengerjakan shalat Isya’ dengan jamaah, maka seolah-olah ia mendirikan shalat separuh malam dan barangsiapa yang mengerjakan shalat Subuh dengan jamaah, maka seolah-olah ia mendirikan shalat semalam suntuk.” (Riwayat Muslim)
SOLAT SUNAT RAWATIB-2 RAKAAT SUBUH

-2 RAKAAT SEBELUM DAN SELEPAS ZOHOR

-2 RAKAAT SEBELUM ASAR

-2 RAKAAT SELEPAS MAGHRIB

-2 RAKAAT SEBELUM DAN SELEPAS ISYAK

DI BINA UNTUKNYA RUMAH DI SYURGA Dari Ummul mu’minin yaitu Ummu Habibah yakni Ramlah binti Abu Sufyan radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:”Tiada seorang hambapun yang Muslim yang bersembahyang karena Allah Ta’ala setiap hari dua belas rakaat sebagai shalat sunnah yang bukan diwajibkan, melainkan Allah akan mendirikan untuknya sebuah rumah dalam syurga, atau: melainkan untuknya akan didiri-kanlah sebuah rumah dalam syurga.” (Riwayat  Muslim)

 

MEMBACA AL-QUR’AN 1 HURUF 10 PAHALA Dari Ibnu Mas’ud r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa yang membaca sebuah huruf dari kitabullah -yakni al-Quran, maka ia memperoleh suatu kebaikan, sedang satu kebaikan itu akan dibalas dengan sepuluh kali lipat yang seperti itu. Saya tidak mengatakan bahwa alif lam mim itu satu huruf, tetapi alif adalah satu huruf, lam satu huruf dan mim juga satu huruf.”Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.

 

BERSEDEKAH 700 KALI GANDA Bandingan (derma) orang-orang Yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih Yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa Yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya. Surah al-Baqarah 261 
MENZIARAHI ORANG SAKIT TEMPAT PENUAIAN BUAH-BUAHAN DI SYURGA DAN DI DOAKAN OLEH 70 RIBU MALAIKAT Dari Ali r.a., katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:”Tiada seorang Muslimpun yang meninjau saudaranya Muslim -yang sakit – di waktu pagi, melainkan ada tujuhpuluh ribu malaikat yang mendoakan padanya supaya memperoleh kerahmatan Tuhan sampai orang itu berada di waktu petang dan jikalau ia meninjaunya itu di waktu petang, maka ada tujuhpuluh ribu malaikat yang mendoakan padanya supaya ia memperoleh kerahmatan Tuhan sampai orang itu berada di waktu pagi.Juga orang tersebut akan memperoleh tempat buah-buahan yang sudah waktunya dituai di dalam syurga.”

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

Alkharif artinya ialah buah-buahan yang sudah waktunya dituai atau dipetik.

 

SOLAT JENAZAH DAN MENGIRINGI JENAZAH SATU QIRAT  DAN DUA QIRAT.QIRAT BERMAKSUD SATU BUKIT BESAR Dari Abu Hurairah r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. bersabda:”Barangsiapa yang menyaksikan mayit sehingga ia disembahyangi – yakni ikut menyembahyangi pula, maka ia memperoleh pahala seqirath dan barangsiapa yang menyaksikan sehingga di kubur, maka ia memperoleh pahala dua qirath.”

Beliau s.a.w. ditanya: “Seberapakah dua qirath itu?” Beliau s.a.w. menjawab: “Yaitu seperti dua gunung yang besar-besar.” (Muttafaq ‘alaih)

 

SOLAT DI MASJIDIL AQSA 500 KALI GANDA Sabda nabi saw:Kelebihan  Solat didalam masjdil haram bersamaan dengan 100,000 solat (ditempat lain) , dan solat didalam masjidku ini (Masjid Madinah) bersamaan 1000 solat. Dan solat di masjid al-Aqsa bersamaan 500 solat)) riwayat tabrani
SOLAT DI MASJID NABAWI 1000 KALI GANDA Sabda nabi s.a.w: Satu waktu sembahyang di masjidku adalah lebih baik dari mengerjakan sembahyang sebanyak seribu kali di masjid lain kecuali Masjidil Haram
SOLAT DI MASJIDIL HARAM 100000 KALI GANDA Dari Jabir r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “ Satu sambahyang dimasjidku lebih afdhal daripada seribu sembahyang di masjid-masjid yang lain, kecuali masjidil Haram (dimekah): dan satu sembahyang di masjidil haram pula lebih afdhal daripada seratus ribu sembahyang di masjid-masjid yang lain.” HR Imam Ahmad
UMRAH DI BULAN RAMADAN SEPERTI MENGERJAKAN HAJI BERSAMA RASUL SAW Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma bahwasanya Nabi s.a.w. bersabda:”Mengerjakan umrah dalam bulan Ramadhan itu menyamai pahalanya dengan sekali haji atau sekali haji beserta saya.” (Muttafaq ‘alaih)

 

HAJI MABRUR SYURGA Dari Abu Hurairah r.a. pula bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:Haji mabrur maka tidak ada balasan bagi yang melakukannya itu melainkan syurga.” (Muttafaq ‘alaih)

 

MEMBERI SALAM, MEMBERI MAKAN KEPADA ORANG YANG MEMERLUKAN DAN SOLAT DI TENGAH MALAM(TAHAJJUD) SYURGA Dari Abdullah bin Salam r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. bersabda:”Hai sekalian manusia, ratakanlah salam, berikanlah makanan, bersembahyanglah di waktu malam sedang para manusia sedang tidur, maka engkau semua akan dapat memasuki syurga dengan selamat.”

Diriwayatkan oleh-lmam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan shahih.

 

PUASA ALLAH YANG MENENTUKANNYA Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. ia berkata : Telah bersabda Rasulullah saw:“قال الله عز وجل: كل عمل ابن آدم له إلا الصوم فإنه لي وأنا أجزي به ،

Setiap amal anak bani Adam adalah untuknya kecuali puasa, ia adalah untukku dan aku yang memberikan pahala dengannya. ( H.R : Al-BukharIyy  dan Muslim)

SOLAT TERAWIH PENGAMPUNAN DOSA Diriwayatkan dari Abu Hurairah, ia berkata :Adalah Rasulullah saw. menggalakkan qiyamullail (shalat malam ) di bulan Ramadhan tanpa memerintahkan secara wajib, maka beliau bersabda : Barang siapa yang shalat malam di bulan Ramadhan karena beriman dan mengharapkan pahala dari Allah, maka diampuni baginya dosanya yang telah lalu. ( H.R : Jama’ah )
LAILATUL QADAR LEBIH BAIK DARI SERIBU BULAN Firman Allah swt:3. malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Surah al-Qadr

 

PUASA SUNAT HARI ARAFAH DIAMPUNKAN DOSA TAHUN YANG LALU DAN TAHUN YANG AKAN DATANG Dari Abu Qatadah r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. ditanya perihal berpuasa pada hari Arafah – yaitu tanggal 9 Zulhijjah. Beliau  s.a.w. lalu bersabda: “Puasa pada hari itu dapat menutupi dosa pada tahun yang lampau serta tahun yang akan datang.” (Riwayat Muslim)
PUASA HARI ASYURA( 10 MUHARRAM) DIAMPUNKAN DOSA TAHUN YANG LALU Dari Abu Qatadah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. ditanya perihal berpuasa pada hari ‘Asyura – tanggal 10 Muharram, Beliau s.a.w. lalu bersabda: “Puasa pada hari itu dapat menutupi dosa tahun yang lampau.” (Riwayat Muslim)
MENANGIS KERANA TAKUTKAN ALLAH DIHARAMKAN MEMASUKI NERAKA Dari Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhuma, katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:”Ada dua macam mata yang tidak akan disentuh oleh neraka, iaitu mata yang menangis karena ketakutan kepada Allah dan mata yang pada malam hari menjaga – musuh datang – dalam melakukan peperangan fi-sabilillah.”

Diriwayatkan oleh Imam Termidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah Hadis hasan.

 

MEMBINA MASJID ALLAH BINA UNTUKNYA RUMAH DI SYURGA مَنْ بَنَى لله مَسْجِدًا بَنَى اللهُ لُه فى الجنة مثلَهُ
(رواه مسلم)Maksudnya: “Sesiapa yang membina masjid kerana Allah nescaya Allah akan membina baginya di dalam Syurga (binaan) seumpamanya.”

(Hadis riwayat Muslim)

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s