Perkembangan al-Ikhwan al-Muslimun Syria(1949-1989) Part 3

Zaman Pemerintahan Ba،th(Sebelum Hafiz al-Asad 1963-1971)

 

Hizb al-Ba،th al-Isytirakimula menerajui pemerintahan Syria mulai 8 Mac 1963 melalui rampasan kuasa yang dilakukan oleh Ziyad al-Hariri. Pemerintahan Ba،th yang baru, mengamalkan dasar menekan gerakan Islam. Sejak 1963 sehingga ke saat penulisan kajian ini, gerakan Islam menghadapi cabaran dan tribulasi yang tidak dilalui sebelumnya. Muraqib al-،Am ،Isam al-،Attar sendiri terpaksa meninggalkan Syria. Beliau dibenarkan untuk menunaikan haji di Mekah dengan syarat tidak kembali ke Syria.  Beliau menetap di Athen, Jerman. [1] Era pemerintahan Hizb al-Ba،th al-Isytiraki menyaksikan tragedi demi tragedi yang tidak diketahui penghujungnya. Gerakan al-Ikhwan al-Muslimun mula membuat penentangan bersenjata. Konfrontasi pertama ialah melalui tragedi  Jami،  al-Sultan 1964.

 

 

3.3.3.1 Tragedi  Jami،  al-Sultan 1964

 

            Tragedi  Jami،  al-Sultan 1964 berpunca dari sikap pihak  pemerintah yang bertindak agresif terhadap ulama.Mereka telah  menukarkan beberapa orang guru Pendidikan Islam kepada pekerjaan yang tiada kaitan dengan ikhtisas mereka. Pemerintah juga telah menangkap Nizar ،Urwani, pelajar Madrasah ،Uthman al-Hurani kerana menulis perkataan menentang kerajaan di dinding Jami، al-Arba،in.[2]

 

            Isu  ini telah  menyebabkan penduduk Hamah menjadi marah dan berkumpul di Dar al-Hukumah yang terletak di tengah bandar Hamah menuntut perlaksanaan hukum Islam serta meminta  pemerintah membebaskan tahanan politik. Namun pergerakan mereka dihalang oleh tentera. [3] Situasi di atas menyebabkan Marwan Hadid bersama rakan-rakannya bertindak mogok  di Jami’ al-Sultan sepanjang hari menuntut supaya Nizar ،Urwani dibebaskan.[4]  Pihak pemerintah pula mula mengepung Hamah dengan tentera dan kereta kebal. Situasi di Hamah tidak stabil   sehinggalah  Marwan Hadid  dan pengikutnya menyerah diri. Pihak berkuasa kemudiannya mengebom masjid al-Sultan. Beberapa pemuda yang masih berada di dalam masjid dan tidak menyerah diri bersama Marwan Hadid terkorban.

 

Tragedi  Jami’ al-Sultan 1964berakhir dengan kemusnahan Jami’ al-Sultan dan menyebabkan kehilangan  empat jiwa. Keadaan di Hamah tidak menentu sehinggalah syaikh Muhammad al-Hamid bertemu dan berbincang dengan pemerintah untuk mengembalikan suasana Hamah seperti sediakala. [5]

 

3.3.3.2 Tragedi Damsyik dan Hims

 

Pada tahun 1965 berlaku tragedi Damsyik  dan tragedi  Hims apabila pemerintah menceroboh masjid seperti yang berlaku di masjid  al-Umawidi Damsyik, masjid  Khalid bin al-Walid di Hims dan masjid al-Sultan di Hamah. Kemudian suasana politik reda seketika apabila berlakunya diplomasi  antara pemerintah dan golongan penentang.[6]

 

 3.3.3.3 Penahanan Politikus al-Ikhwan al-Muslimun  1967

 

Pada tahun 1967 pemerintah  menangkap beberapa pemimpin al-Ikhwan  iaitu ،Abd al-Fattah Abu Ghuddah, Marwan Hadid dan al-Haj Badi’ ،Adi. Tindakan ini bertujuan mengelakkan penentangan terhadap usaha kerajaan menyerahkan bukit Golan kepada Yahudi.[7]

 

 

3.3.3.4 Krisis Kepimpinan 1969-1971

 

Pada tahun 1969, al-Ikhwan  Syria menghadapi krisis  dalaman apabila mereka berpecah kepada dua kumpulan iaitu penyokong ،Isam al-،Attar  dan pengikut ،Abd al-Fattah Abu Ghuddah. Sentimen perpecahan bermula pada 1968 apabila timbulnya perbezaan pendapat dari sudut metod dan kepimpinan. Sejak 1963, ،Isam al-،Attar yang mengepalai kepimpinan  terus menggerakkan  al-Ikhwan  al-Muslimun melalui perwakilan tempatan tanpa memberi reaksi  kepada tuntutan golongan agresif yang inginkan perubahan dalam metod dan objektif organisasi.

 

Krisis dalaman  memuncak pada 1969 dalam satu mesyuarat sulit al-Ikhwan  al-Muslimun Syria. al-،Attar telah menamakan tiga tokoh yang menonjol untuk mendominasi  mesyuarat iaitu Dr.Mufawwaq al-Dabbul[8], Amin Yakan  dari Halab dan  ،Adnan Sa،id dari al-Ladhikiyyah. Dalam mesyuarat, perpecahan berlaku di antara Markaz Damsyik dengan Markaz Janub  yang terdiri daripada Hamah, Halab dan al-Ladhakiyah. Kumpulan Damsyik tidak bersetuju dengan konfrontasi tentera  dalam berdepan dengan rejim Ba،th. Mereka meyokong  ،Isam al-،Attar yang mahukan al-Ikhwan berdepan dengan rejim secara diplomasi. Antara mereka yang berada dalam kumpulan ini ialah Muwaffaq al-Dabbul, Muhammad al-Hawari, ،Ali Masy،al, Zuhayr al-Syawisy, Hasan Huwaydi dan lain-lain lagi. Mereka juga mempunyai penyokong dari luar Damsyik tetapi tidak ramai. Pihak yang menyokong pandangan konfrontasi ketenteraan pula ialah seperti  Amin Yakan, ،Adnan Sa،id, ،Abd al-Fattah Abu Ghuddah, ،Adnan Sa،d  al-Din dan lain-lain lagi.

 

Pada tahun 1971, al-Ikhwan  al-Muslimun dari Jordan, Mesir, Sudan dan negara Teluk  berusaha menjadi orang tengah di antara kedua belah pihak. Mereka meminta supaya menghentikan perselisihan. Satu pemilihan sulit dilakukan, namun pemilihan pertama diboikot oleh pengikut ،Isam al-،Attar. Pada pemilihan kedua, pengiktirafan diberikan kepada al-Tanzim al-،Alami al-Ikhwan  al-Muslimin Suriya. Pimpinan yang  baru dilantik tidak mendapat sokongan daripada kumpulan Damsyik dan pengikut ،Isam al-،Attar tetapi mereka mendapat sokongan daripada  majoriti belia al-Ikhwan  al-Muslimun.  Oleh itu, sejak  tahun 1971 terdapat dua organisasi al-Ikhwan al-Muslimun Syria. Krisis kepimpinan ini tidak selesai sehingga  al-Jabhah al-Islamiyyah  ditubuhkan pada tahun 1981.[9]

 


[1] Dr.Umar F.Abd-Allah(1983), op.cit., hal.101.

 

[2]Ahmad al-Jawwad(t.t), Adwa’ ،ala Ahdath Jami، al-Sultan fi 14/4/1964, hal.3-4, Sa،id Hawwa(1988d), op.cit., hal.78, Mohd.Fisol(t.t), op.cit., hal.25.

 

[3]Ahmad al- Jawwad(t.t), Adwa’ ،ala Ahdath Jami،  al-Sultan fi 14/4/1964, hal.6.

 

[4] Ibid.

 

[5] Ahmad al- Jawwad(t.t), Adwa’ ،ala Ahdath Jami،  al-Sultan fi 14/4/1964,  hal.17. Temubual penulis dengan  Faris al-Milli pada  29 April 2000.

 

[6] ،Adnan Sa،d al-Din(1998), op.cit., hal.14.

 

[7]Ahmad al-Jawwad(t.t), Mahamid fi al-Sirah al-Syaikh Muhammad al-Hamid, hal.13.

 

[8]Beliau merupakan tokoh yang paling menonjol di Markaz Damsyiq. Beliau bertugas sebagai profesor Matematik di Universiti Damsyik.

 

[9]Dr.Umar F.Abd-Allah(1983), op.cit., hal.108.

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s