NOTA KHAS RAMADAN: RAMADAN 1436 HARAPNYA IA RAMADAN BERMAKNA

NOTA KHAS RAMADAN “ RAMADAN 1436H: HARAPANNYA IA RAMADAN YANG BERMAKNA BUAT KITA.”

*NOTA INI MERUPAKAN PENUTUP KEPADA NOTA-NOTA RAMADAN SEPANJANG RAMADAN 1436H

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani

Segala puji baginya kerana dengan izin-Nya dapat penulis membuat catatan ini. Sekiranya ingin dihitung nikmat-Nya, maka kita tidak mampu menghitungnya. Nikmat Islam , nikmat Iman, nikmat Ramadan,  nikmat berkasih sayang kerana Allah s.w.t. Saya bersyukur kepada Allah s.w.t kerana Ramadan kali ini Allah s.w.t memberi peluag untuk saya berkasih-sayang dengan pembaca nota ini sama ada yang saya kenali atau tidak. Semoga kita mendapat kemanisan iman dengen BERKASIH SAYANG kerana Allah s.w.t berdasarkan  hadith Nabi s.a.w:

(( ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاوَةَ الإِيمَانِ : مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لا يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ ))                    رواه الشيخان

Diriwayatkan daripada Anas (r.a) katanya: Nabi s.a.w bersabda:

“Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman: Seseorang yang mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada segala-galanya, mencintai seorang hanya kerana Allah, benci kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia benci dicampakkan ke dalam neraka”   HR al-Bukhari dan Muslim

Berkasih-sayang لله   mempunyai nilai yang cukup besar sehingga Nabi s.a.w menyebut seseorang itu dibangkitkan bersama dengan orang yang disayangi.

Penulis  ingin meminjam ungkapan Tuan Dr. Haron Din dalam persidangan Dar al-Sifa’ pada penghujung November 2013. Katanya “ SAYA INGIN BERKAWAN DENGAN ANTUM SAMPAI AKHIRAT.”

   Hadith kemanisan iman jelas sekali menunjukkan betapa besar nilai ukhuwwah yang dibentuk atas dasar berkasih sayang kerana Allah. Inilah kemanisan yang hanya dapat dirasai oleh orang yang melaluinya. Semoga kita tergolong dalam golongan yang disebut oleh Rasulullah s.a.w  sebagai golongan yang mendapat perlindungan Allah di akhirat nanti.

 

   Ramadan tahun ini bermakna dengan terhasilnya NOTA RAMADAN ini. Semuanya adalah dengan izin-Nya.

IKHLAS DAN REDA ALLAH

Firman Allah s.w.t  dalam ayat 5 Surah al-Bayyinah:

وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ

Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan Ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan Yang demikian itulah ugama Yang benar.

 

   Sidang pembaca …marilah kita ikhlas hati kita dalam menjalinkan ukhuwwah al-Islam…semoga ia menjadi sebahagian dari ibadat hati kita. Matlamat akhir kita ialah mendapat REDHA ALLAH. Ia sebesar-besar nikmat hidup yang sama-sama kita kejar Insya ALLAH. Firman Allah s.w.t dalam ayat 7 dan 8 surah al-Bayyinah:

) إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (7) جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ (8)

 Maksudnya:

  1. Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk.
  2. Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.

Reda Allah s.w.t lah nikmat yang paling besar sebagaimana Sabda Nabi s.a.w

وعن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه : أنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم  قال : (( إنَّ الله  عزوجل يَقُولُ لأَهْلِ الجَنَّةِ : يَا أهْلَ الجَنَّةِ ، فَيقولُونَ : لَبَّيكَ رَبَّنَا وَسَعْدَيْكَ ، وَالخَيْرُ في يَديْكَ ، فَيقُولُ : هَلْ رَضِيتُم ؟ فَيقُولُونَ : وَمَا لَنَا لاَ نَرْضَى يَا رَبَّنَا وَقَدْ أَعْطَيْتَنَا مَا لَمْ تُعْطِ أحداً مِنْ خَلْقِكَ ، فَيقُولُ : ألاَ أُعْطِيكُمْ أفْضَلَ مِنْ ذلِكَ ؟ فَيقُولُونَ : وَأيُّ شَيءٍ أفْضَلُ مِنْ ذلِكَ ؟ فَيقُولُ : أُحِلُّ عَلَيكُمْ رِضْوَانِي فَلاَ أسْخَطُ عَلَيْكُمْ بَعْدَهُ أبَداً )) . متفق عليه .

Dari Abu Said al-Khudri r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

“Sesungguhnya Allah ‘Azzawajalla berfirman kepada ahli syurga: “Hai ahli syurga.” Mereka berkata: “Labbaik, ya Tuhan, wa sa’daik. Segala kebaikan ada di dalam tangan kekuasaan Tuhan.” Allah berfirman: “Adakah KALIAN semua sudah REDA?” Mereka menjawab: “Bagaimana kami  tidak akan merasa REDA, WAHAI TUHAN KAMI, sedangkan Engkau telah memberikan kepada kami kurniaan-kurniaan yang tidak pernah Engkau berikan kepada seseorang pun dari makhluk Tuhan.” Allah berfirman lagi: “Tidakkah engkau semua suka kalau Aku berikan yang lebih utama lagi dari yang sedemikian itu?” Mereka bertanya: “Apakah yang lebih utama dari yang sedemikian ini?” Allah kemudian berfirman: “Aku menempatkanKEREDAANKU  padamu semua maka Aku tidak akan bermurka padamu semua sesudah saat ini untuk selama-lamanya.” (Muttafaq ‘alaih)

Inilah saat yang kita nanti-nantikan semoga Allah s.w.t mempermudahkan kita semua untuk mendapat saat ini. SEMOGA BERTEMU LAGI DENGAN RAMADAN YANG AKAN DATANG.

Alhamdulillah yang memberi kepada hamba yang dhaif untuk menyiapkan tulisan ini.

وصلى الله تعالى على  نبينا وعلى آله وأصحابه وأتباعه ، وبارك وسلم . وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s